Stop jer selv, Trustpilot!

På en helt almindelig gråvejrsdag får en forretning, der har handlet med tøj og sko i over 30 år, en mail fra en veganer, der starter med: ”Jeg elsker jeres hjemmeside. I har SÅ mange fine ting. MEN hermed en opfordring til at undgå at sælge alle varer, der indeholder animalske produkter.” Og så kører det derudad.

Indehaveren af butikken forsøger at svare veganeren stille og roligt. Han er ikke enig med veganeren og prøver at forklare, at det vil være negativt at lade dyreskindet gå til spilde, og at forretningen benytter genbrugsemballage. Og hvad sker der så?

Veganeren laver en rigtig sviner på pistolplatformen Trustpilot, den platte no-trust platform, hvor man kan købe sig et medlemskab for at fremstå god med mange stjerner. Men her fik veganeren fat i en virksomhedsejer, der ikke vil være medlem af Trustpilot, så nu får hun plads på Trustpilot på bekostning af butikken.

Og sådan fremturer hun på Trustpilot: ”Kan på ingen måde anbefale dette sted, jeg fik det mest ubehøvlede svar af en arrogant nedladende xxx (indehaverens navn), han ønsker ikke ansvar for sine børn og børnebørn, klimaforandringer og dyrene… Og jeg er ikke i tvivl om, at han svælger sig i store bøffer, og så kan vi andre redde verden.”

Tænk, at en tilfredshedsplatform som Trustpilot ikke fra starten afviser sådan en sviner. Det er injurier, og det skal fra Trustpilots side afvises omgående. Butikken fik et hint om, at der var skrevet på platformen, så indehaveren kunne gøre indsigelse.

Anmeldelsen er derfor pillet af platformen indtil videre, og Trustpilot er ’i gang med at undersøge anmeldelsen’.

Tænk engang, en veganer sidder og går amok i kikærter og gulerødder og tygger drøv og rammer en forretningsindehaver, selvom vedkommende aldrig har været i forretningen og slet ikke købt noget. Hvor meget skal man stå model til, fordi man ikke er med i hylekoret, og hvor lavt kan de synke hos Trustpilot?

Man kan inderligt håbe, at der kommer andre seriøse spillere på markedet for anmeldelser med en ordentlig og sober forretningsmodel, der ikke er sådan, at man betaler for at fremme sine synspunkter, og hvor der ikke er styr på anmelderne.