Stop med at give butikker skyld for egen død

I JP den 6. marts skriver konsulent Henrik Meng, at det ikke er Amazon, der vil ødelægge butikkerne, men de dårlige kundeoplevelser. Alle de små butikker skulle ifølge Meng spørge sig selv, hvad Amazon ville tilføre deres butik, så de kunne kopiere luftens kvindekriger, og så ville alle kunderne blive tilfredse. Meng er kisteglad for, at Amazon kan lure hans sidste valg på nettet, så han kan blive mindet om, hvad han er nødt til at købe næste gang, og der bliver leveret på 3 dage. I de rigtige forretninger kan du selv vælge, hvad du vil kigge efter, du kan få hjælp, og du får varen med det samme, vupti, det kalder jeg da en bedre kundeoplevelse. Men priserne, som Amazon kan tilbyde, er af en anden verden, fordi huslejen er lav, skatter og afgifter kører efter en anden bog, og ingen ved, hvor varerne kommer fra til hvilke afgifter. Stop med at give skylden til de små forretninger selv, stop med at give skylden til forbrugerne, der naturligvis tænker på prisen, og begynd at forstå, at nogle virksomheder har langt bedre vilkår uden stigende husleje, høje afgifter og unfair handelsvilkår. Det er et politisk ansvar, og derfor bør erhvervsminister Rasmus Jarlov nedsætte en butikskommission til at se, hvordan små forretninger får samme vilkår som store og nettet. Gør man ikke noget, så får vi en butiksdødskommission.

 

Se indlægget fra Jyllands-Posten her

Se indlægget fra Jyllands-Postens hjemmeside her.